Wat moet u doen met het fiscaal attest en de informatiefiche die de verzekeraar u bezorgt naar aanleiding van de invoering of de wijziging van een pensioenplan?
Dit artikel is van toepassing op 2de pijler pensioenen die afgesloten worden door vennootschappen of werkgevers. Dus zowel voor IPT voor zelfstandigen als voor groepsverzekeringen voor loontrekkenden. De 80%-regel bepaalt hoeveel aanvullend pensioen u fiscaalvriendelijk kunt opbouwen via uw vennootschap, of via uw werkgever. De naleving van deze regel wordt ondermeer gecontroleerd door de taxatiedienst op basis van gestandaardiseerde verantwoordingsstukken die door de pensioeninstelling aan de werkgever en vervolgens van de werkgever aan de taxatiedienst worden aangeleverd.
Welke verantwoordingsstukken?
- Fiscaal attest: Dit attest wordt uitgereikt door de groepsverzekeraar of het pensioenfonds en bevestigt dat het pensioenplan voldoet aan de 80%-grens. Het attest bevat ook informatie over de pensioenregeling, zoals de betrokken personeelscategorie, de overdraagbaarheid en de indexatie van de pensioenrente. Dit fiscaal attest is echter geen berekening van de 80%-regel, bij een eventuele controle - in het bijzonder als het over een IPT gaat - is niet het attest maar wel de berekening doorslaggevend.
- Informatiefiche: U ontvangt deze fiche bij de start van het plan. Er wordt daarbij vaak verwezen naar "Circulaire NR Ci. RH. 243/376.395 van 4 februari 1987". De werkgever/vennootschap vult deze fiche verder aan voor de groepsverzekering, het pensioenfonds en de onderhandse individuele pensioentoezeggingen. De fiche bevat informatie over de pensioenregelingen, zoals de premies, de begunstigden en de uitkeringsvoorwaarden.
Wanneer en naar wie moet u de verantwoordingsstukken opsturen?
U bezorgt deze attesten aan de taxatiedienst waarvan de vennootschap afhangt.
- Fiscaal attest:
- Bij de onderschrijving van het contract
- Bij elke wijziging van het contract
- Telkens wanneer de 80%-grens overschreden wordt
- Informatiefiche: enkel bij de onderschrijving van het contract
Hoe dan ook: bewaar deze verantwoordingsstukken zorgvuldig. U kunt ze nodig hebben bij een latere controle door de taxatiedienst. Life Experts houdt in principe van deze attesten ook een duplicaat bij. Bij een eventuele controle kan u ook op ons beroep doen om deze nog aan te leveren. Weet dat bij een fiscale controle naast deze attesten (die eerder administratief van aard zijn), ook een detail van de berekening van de 80%-regel voor het betrokken controlejaar zal gevraagd worden. Indien deze berekeningen door ons correct zijn kunnen uitgevoerd worden bezorgen wij u deze berekening naar aanleiding van een controle.
PS: weet dat het interessant kan zijn een verzekering voor fiscale rechtsbijstand af te sluiten